Velorex 16/350
Velorexe jsem zdědil po tchánovi, který ho koupil své dceři ale už ho nikdy nesložil. Dovezli ho v né moc hezkém stavu ale prý přijel po svých "třech". Pak ho rozmontoval za účelem "renovace", která spočívala hutném nátěru šedo stříbrnou barvou, která se hojně používala v ČSSR na elektro rozváděče apod.. Nějakou dobu stál v garáži, posléze několik let venku, kde ho v kopřivách nebylo chudáka skoro ani vidět. Nakonec našel azyl ve stodole.
Původní SPZ FM 2-44-69.
Na jaře Léta Páně 2011 jsem se pustil do díla, nejdříve bylo třeba nastudovat co a jak. Spousta času zabrala četba na internetu + dostupná literatura s tématikou Velorex.
13.07.2011 Půl roku uplynulo od doby, kdy se podařilo sehnat 2 originální motory 350ky hydrauliky (pro jeden se jelo k Brnu, druhý se podařilo sehnat od velmi šikovného dědy z Mošnova na místní autoburze), první posloužil jako náhrada za původní neorginální 250ku. Motor prodělal GO, repas kliky, všechny ložiska, nové válce, výbrus, dynamostartér jsem použil z druhého motoru. Jelikož byl motor původně použit v traktůrku, tak byl docela hodně namáhán. Nejvíce to odnesla hlavní hřídel v motoru a vnitřní spojkový koš. Sehnat hlavní hřídel na hydrauliku dalo celkem fušku ale podařilo se. Chybějící chlazení, to se taky podařilo sehnat a to ve 2 kusech. Nové ráfky, výplety kol (provedli chlapi z Bike & Snow na Příborské v Místku, opravdu kvalitně odvedená práce, díky), plexi, potahy, hydraulika, + spousta nových věcí od Robeta Němce a Tomáše Kostíka - díky Vám chlapi za pomoc. Vzhledem k rozpočtu jsem potahy koupil od Stanislawa Cholajczyka (známý jako Stan Lublin). S potažením mi byla nápomocna čalounice paní Lenka Vrublová z Kaňovic, za což ji patří velké díky. Ono přeci jen už má nějakou tu praxi (její druhý hadrák), takže nabíjení ok do plachet a ruční šicí dodělávky udělala velmi pěkně.
14.6.2011 jsem provizorně zapojil elektriku, 1/2 dne ladění a první start motoru. Radost byla veliká a byla i slyšet široko daleko - výfuky zatím nenamontovány.
Další fází bylo nechat opískovat rám ale toto a hodně opozdilo. Měl jsem od známého přislíbenou mobilní pískovačku přímo na náklaďáku (stímto vehiklem pískujou roury). Jenže jak mělo dojít na věc tak z tohoto nakonec sešlo. Alias: "sliby chyby, aneb co si sám nezařídíš to nemáš".
1.8.2011 Mám opískováno, po základním nátěru i svrchním lakováním (chybí dolakovat blatníky + nádrž) a skládám.
20.9.2011 Čekám na zinkování drobných dílů. Jakmile bude pozinkováno, skládá se dál. Pak bude následovat potahování. S čalounicí je už domluveno. Pak už jen STK a hurá pro papíry do depozitu.
13.10.2011 Díly jsou pozinkovány, můžu skládat ale počasí nepřeje. V garaži je stejná zima jako venku. Tak letos to už asi nestihnu. Čalounice stačila udělat jenom dveře, zbytek díky zinkování (podložky pod oka turniketů) se nestihlo.
26.11.2011 Namontována nádrž + držák baterky. Letos už asi definitivní konec.
7.7.2012 Vzhledem ke stěhování do většího bytu jsem během totoho roku na Velorex nešáhl, ale už je dostěhováno a můžu pokračovat v dokončovacích pracích - dočalounění + natažené nové elektriky.
srpen 2012 dodělávám elektriku po odpolednech
1.9 - 7.9.2012 čalounice dokončila čistou montáž (nabíjení ok do plachet, sešití na prazích)
8.9.2012 nasazení čelního skla a první vyjížďka v potaženém velorexu skončila fiaskem a ani se nekonala. Zkrat na kontaktu dymamostartéru a čoud z něho se linoucí po okolí nevěstil nic dobrého. Naštěstí se neodpálilo vinutí ale jen kontaktnice, v neděli byl Velorex opět zprovozněn a uveden do chodu. Doufejme že špatný začátek bude věstit dobrý konec.
10.9.2012 montáž motorku stěrače
5.10.2012 Velorex úspěšně prošel STK
8.10.2012 SPZ vyzvednuta z depozitu
8.6.2014 postupně ještě dolaďuju detaily a měním neoriginální díly za původní. Kájouš dostal nový volant (nepopraskaný) s původním středovým tlačítkem. Nedávno jsem sehnal původní radičku, tak už jen čeká na lak a šup tam s ní.
15.12.2015 Namontována originální invalidní úprava prodloužené pedály a páky ručního ovládání spojky a brzdy.
Technické údaje:
motor Jawa 350 - 572 (Velorex) benzinový, dvoudobý, dvouválcový
vrtání 58 mm
zdvih 75 mm
obsah 344 cm3
výkon 16 koní při 4 750 ot./min,
chlazení vzduchové dvěma větráky
karburátor JIKOV 2926S
zapalování dynamostartér 12 V, zařízení zpětného chodu
převod primární řetěz 3/8" x 3/8"
převod sekundární řetěz 5/8" x 3/8"
pneu vpředu 3.25 x 16
pneu vzadu 3.50 x 16
pérování nezávislé, kola odpružena ocel pružinami s vestavěnými teleskop. tlumiči
brzdy bubnové mechanické, působící na všechny kola s vyvažovačem brzd předních kol
spotřeba 5,5 l na 100 km
váha pohotovostní 310 kg
dovolené zatížení 200 kg
celková váha 510 kg
největší délka 3 100 mm
největší šířka 1 400 mm
největší výška 1 240 mm
Více foto z renovace je možno shlédnout na stránkách věnovaných tříkolám Velorex v garáži s názvem mika2287
Pokud se rozhodnete skutečně ZACHRÁNIT SVOJI STAROU rád za vámi přijedu a po vzdájemné dohodě ji zakoupím za Vaši cenu.